Лк, 15, 11 – 32 Притча про блудного сина
Притча про блудного сина – справжя перлина в
короні Євангельських притч. Церква пропонує нам її, щоб кожний з нас подивився
у неї, як у дзеркало, і відповів, кого
він у ньому побачив – милосердного батька, нерозважливого юнака чи його
старшого брата?
Жидівські равини теж
знали й розказували схожу притчу. В ній блудний син, протринькавши батьківський спадок, приповз додому на колінах, але батько
його не прийняв! З огляду на їх мораль, така реакція зрозуміла – згідно законів того часу
вимога молодшого сина про розподіл майна вважалася найгіршим смертельним гріхом.
У жидів цей гріх називався “поховання батьків перед їх смертю”. Сучасною мовою
прохання сина звучало би так: “Батьку, я хочу щоб ти помер! Більше не маю сил чекати на спадщину, тож віддай мою частину зараз, а я зроблю з нею те, що хочу”. Зробив великий
гріх не тільки супроти батька, але й супроти Бога – і заповідь порушив (див.
Втор. 5, 16), і залишив обітовану землю, що її дав їм Господь.
Старий Заповіт дозволяв каменувати такого сина. Читаємо
у книзі Второзаконня: “Якщо в
когось буде непокірливий і бунтівничий син, що не слухається голосу ні батька,
ні матері; і хоч вони напучують його, а він не слухає їх, тоді батько-мати
нехай візьмуть його і припровадять до старійшин міста, до брами своєї оселі, і
скажуть старшим міста: Оцей наш син непокірливий і бунтівничий, він не
слухається нашого голосу, гульвіса й п'яниця. Тоді всі люди міста закидають
його камінням на смерть. Так викорінюватимеш зло з-поміж себе, і ввесь Ізраїль,
почувши те, матиме страх.” (Втор. 21, 18-21). Отже, ті, хто слухав Спасителя,
очікували на зовсім інший фінал притчі. А батько не карає, а милосердиться!
Хочу закцентувати вашу увагу на тому, що грішний
юнак зрозумів свої помилки і знайшов у собі сили покаятися. На жаль, не кожний,
хто тікає від Бога, повертається до Нього. Як приклад, згадаю історію про
герцога Рональда ІІІ, котрий жив у XIV столітті.
Любив попоїсти і потрапив у лабети гріховних пристрастей – і чревоугодія, і
гортанобісія (любови до вишуканих смаків). Як наслідок – ожиріння.
У цій історії молодший брат очолив повстання проти
старшого. Арештував його і збудував навколо нього в’язничну камеру. Чому
навколо – зараз поясню. ЇЇ вузькі вікна не були заґратовані, а на вході не було
дверей. Затовстий Рональд не міг протиснутися ні в двері, ні у вікна. Молодший
брат пообіцяв повернути старшому багатство та корону, якщо той схудне
настільки, що зможе самостійно вийти з камери. І водночас наказав, щоб найкращі
кухарі готували найсмачніші страви й приносили їх в’язню власної ненаситності.
Що робив старший брат? Продовжував їсти. Він, раб власного шлунка, не зміг
звільнитися від гріховної пристрасті, що спричинила його безславну смерть у в’язниці.
Чи не доведеться і нам через три-чотири дні після
початку Великого посту казати своєму шлунку: «Мовчи, я твій господар!»?
Щоб це не сталось, застановімось іще раз над
героями сьогоднішньої притчі. Можливо хтось легко пізнає у собі молодшого сина. Добре застановившись, можна знайти в собі й
прикмети старшого. А притча учить нас стати подібними до батька. Бути не лише
тим, кому прощено, а тим, хто сам співчуває, очікує та прощає. Дай нам, Боже, сили
стати такими.
2 коментарі:
Якраз хотіла перечитати цю притчу, але не про піст думаючи, а про тих, хто лише під час повномаштабного вторгнення зрозумів необхідність говорити українською.
Шануй батька. Шануй матір. Шануй рідну мову. Так, у такому котексті той, хто забуває рідну мову, теж грішить, "той у грудях не серденько, але камінь має".
Дописати коментар