25 травня 2007 р.

Гурток юнаків основна виховна клітина в Пласті

Гурток юнаків ─ основна виховна клітина в Пласті. Гурткова система. Роль юнацького виховника.

Уклала пл. сен-ка Юля Жданович.

Гурток — це найважливіша клітина у Пласті. Пластове самовиховання може відбуватися тільки в гурті друзів приблизно одного віку та подібного рівня знання. Це передумова змагання окремих членів гурка між собою. Оскільки бути в гурті ровесників — це значить знайти себе, задовольнити проблеми свого віку, мати нагоду проявити себе й здобути признання інших, а це має глибоке значення здорового духовного розвитку. Також, бути в гурті означає мати нагоду брати участь у самовихованні, здобути рівновагу між почуттям самостійності і відповідальності.

Гурток складається з 6-8 юнаків. 2-4 гуртки складають курінь. Кожний юнак може сам обирати гурток, який йому найбільше довподоби. Оскільки, як правило, кожний окремий гурток формується не лише за віком, а й за інтересами.

Кожний гурток має свою назву, гурткове знамено і тотем.

Гурткове знамено подібне до ройового, але довші сторони трохи заокруглені. Знамено має білий колір, а на правому боці , на загостреному кінці, нашито менший трикутник, що має колір куреня (довжина рівних сторін 7,5см). Символ гуртка — чорного кольору, нашитий або вишитий посередині правого боку .

Робота гуртка суттєво відрізняється від праці рою, оскільки в новацтві проходить лише підготовка до процесу самовиховання, а тут якраз і відбувається власне самовиховання та становлення юнаків. Цей процес забезпечує саме гурткова система.

Гурткова система — це одна з основних складових частин пластової методи виховання. Тут беруться до уваги особливості юнацького віку, співжиття у гурті, і все це використовується у практичних заняттях. У гуртковій системі важливе значення має розподіл відповідальностей на якнайбільше число юнаків у гуртку.

Очолює гурток гуртковий. Його обирає гурток голосуванням. Разом із гуртковим гурток вибирає серед своїх членів провід гуртка в такому складі:

заступник гурткового (гуртковий суддя),

гуртковий писар,

гуртковий скарбник і господар.

Провід гуртка під керівництвом гурткового керує діяльністю всього гуртка, зокрема полагоджує всі адміністративні справи. Гуртковий очолює свій гурток і виступає від імені гуртка, дбає, щоб гурток мав план праці, щоб цей план був виконаний, дбає, щоб усі брали участь у праці гуртка, здобували пластові ступені, стежить за працею гурткових діловодів і дбає, щоб усі виконували свої обов’язки.

В юнацтві як і в новацтві існує своя пластова програма, яка виконується впродовж усіх пластових занять.

Основною формою занять гуртка є сходини. Вони відбуваються раз на тиждень тривалістю 1,5-2 години. Елементами сходин гуртка є:

відкриття,

гутірка,

гра,

інструктаж,

пісня,

прибирання в домівці,

планування наступних сходин,

закриття.

На сходинах юнаки готуються до проб, вивчають пісні, грають в ігри, майструють, вирішують адміністративні питання, вчаться якихось вправностей та вмілостей.

Крім сходин існують прогулянки, ватри, табори та інші заняття.

Взагалі заняття гуртка можна поділити на такі категорі:

підготовка до пластових проб;

підготовка до вправ у межах куреня;

плекання діяльності самого гуртка, як: мандрівки, майстрування, моделювання, спів тощо;

розвиток особистих прикмет юнаків;

розвагові заняття, як: тихі ігри, розв’язування задачок, загадок;

спортивні заняття, як: легка атлетика, плавання тощо;

роблення добрих діл.

Кожний гурток може творити і вводити в життя свої традиції та звичаї. Наприклад, гурток може мати гурткову пісню або гуртковий клич, може мати свій оригінальний спосіб відкриття або закриття сходин, може бути традиція гурткового табору як додаток до курінних чи крайових таборів тощо.

У молодших за віком юнаків виховний процес може здійснюватись лише за допомогою впорядника, старшого за віком пластуна, який допомагає гуртковому утримати авторитет провідника, а також доповнює його знання та створює пластовий стиль життя. Юнаками в гуртку здійснюється самоврядування. Впорядник виконує лише дорадчу роль. Він є дорадник гурткового, а не провідник гуртка. Основне завдання впорядника — навчити гурткового і збудити в ньому самовпевненість та віру в свої провідницькі здібності. Також своєю присутністю допомогти гуртковому утримати порядок під час сходин, оскільки перші два роки гуртковий може мати труднощі у веденні гуртка. Впорядник повинен навчити всіх членів гуртка, як вести різні діловодства в гуртку, а далі привчити їх до правильного стилю гурткових сходин.

Роль виховника в юнацтві змінюється з розвитком гуртка. При підготовці до першої проби впорядник сам сплановує майже все. При цьому вчить юнаків, як це робити. Далі його роль стає все більше дорадчою. Врешті гурток може обходитись без впорядника. Схематично це можна показати так:

Емоції від впорядника

Знання від впорядника

І проба

+

ІІ проба

+

+

ІІІ проба

+ +

До впорядника гуртка звертаються, як взагалі до будь-якого старшого пластуна, друг/подруга. Це теж пояснюється психологією підлітків. Оскільки в цьому віці вже послаблюється авторитет рідних і явно вираженим є авторитет друзів.

Запитання:

Хто входить до проводу гуртка?

Хто в гуртку планує переведення виховної програми?

Які можна виділити категорії занять гуртка?

Як звертаються до впорядника гуртка?

Елементи сходин гуртка.

Як називається людина, що займається з гуртком?

Література:

Тисовський О. Життя в пласті.

Посібник зв’язкового.

Пластовий довідник.

Викладення матеріалу.

Методом “напруги умів” усі разом дають відповіді на питання:

Які бажання і потреби виникають у цьому віці? Як їх задовольнити?

На основі відповідей інструктор будує викладення матеріалу.

Немає коментарів: