25 травня 2007 р.

Новацький рій. Роль новацького виховника

Новацький рій його устрій, традиції. Роль новацького виховника.

Уклала пл.сен-ка Юля Жданович

Рій — це основна виховна одиниця УПН. Складається з 6-10 членів. Рої є хлоп’ячі та дівочі. Якщо немає відповідної кількості дітей, допускається створення перехідного мішаного за статтю рою. Рій очолює ройовий — новак, який допомогає виховнику в праці роя. Ройового напочатку призначає виховник, а потім новаки самі обирають ройовим новака, який має найкращі провідні якості, або найбільше відзначився за період між виборами. Переобирають ройового приблизно щопівроку.

2, 3, або 4 рої складають гніздо, воно має своє порядкове число.

Кожний рій має свою назву — символ. Це може бути назва рослини чи тварини або взята з уявного світу, але обов’язково пов’язана з назвою гнізда. Напр., гніздо “Чарівний ліс” складається з роїв “Зайці”, “Білочки”, “Соловейки”. Гніздо є самостійною устроєвою одиницею.

Кожний рій має своє знамено і тотем.

Ройове знамено — це жовтий прапорець із зеленим символом рою у формі рівнобедреного трикутнка з основою 25 см і висотою 30 см. Висота символу 12,5 см. Прив’язується знамено до палиці висотою 120 см жовтими мотузками, пришитими до коротшого боку. Опікується ним ройовий.

Ройовий тотем — це зображення символу роя, прикріплене до палиці у вурхній її частині. Висота палиці така, щоб весь тотем мав висоту 120 см. Опікується ним заступник ройового або ж новак, гідний такого обов’язку.

Виховник/виховниця в новацтві називається братчиком/сестричкою. Це є не лише традиційна назва, вона підкріплюється умовами психічного розвитку дитини. Оскільки в цьому віці авторитет батьків слабне, а пріорітету набувають однолітки або старші брат чи сестра. Назва “братчик” чи “сестричка” ідентифікуються з братом чи сестрою, старшими за віком і здатними завжди вислухати, зрозуміти, порадити, допомогти.

Виховник, який опікується гніздом, називається гніздовим.

Основною формою занять в новацтві є сходини, які відбуваються щотижня протягом 60-90 хв, в залежності від віку новаків.

Під час сходин роя кожний новак/новачка має нагоду здобути знання та вміння, які плекають та розвивають риси характеру, з’ясовані в Новацькому Законі та Новацькій Обіцянці. Оскількі вони є ніби дороговказами для новацтва і відповідають на питання: яким новак має бути? Новак — людина, яка любить Бога і Украну, слухає батьків і виховників, дотримується правил у грі, робить добрі вчинки, намагається бути щораз кращим.

Метою сходин є виконання новацької програми (новацькі проби та вмілості). Всі сходини повинні бути пронизані однією темою. Тема може бути із світу казки, природи, історії і т.д. Вона обов’язково повинна пов’зуватись з метою. (Див. додаток 1)

Сходини роя складаються з багатьох елементів. Усі вони пов’язані з метою і темою. При плануванні сходин братчик/сестричка вибирає якнайбільше елементів та створює якнайбагатшу та найрізноманітнішу програму. Головними елементами сходин є гра і розповідь. Другорядними — обряд роя та пісня. Ці елементи є обов’язковими на сходинах. Елементи, з яких можна вибрати по кілька до кожних сходин — це: майстрування, малювання, самодіяльна гра, новацький танок, спостереження та новацька розмова. (Див. додаток 2)

В новацтві існують похвали і перестороги, але вони мають восновному усну форму. Кожна з них вписується до книги роя. Гарні вчинки новаків можуть бути відзначені такими похвалами:

- Усна похвала виховника в присутності роя.

- Усна похвала гніздового в присутності гнізда.

- Письмова похвала крайового коменданта новацтва.

Перестороги виховників є засобом боротьби з проявами неслухняності та поганої поведінки новаків. Якщо принаймні три перестороги виховника і три перестороги гніздового не принесуть успіху, то, за попереднім порозумінням з батьками, новака можна усунути з частини. Хоча потім цей новак наново може бути прийнятий без втрати попередньо набутого новацького ступеня. Виховник повідомляє гніздового про кожну пересторогу, надану ним, а гніздовий про кожну надану ним пересторогу повідомляє батьків новака і станичного референта УПН.

В новацтві існують такі традиції як:

обряд відкриття і закриття дня,

молитва перед їжею і після, перед сном,

якщо на таборі юнаки “дякую” і “смачного” просто промовляють, то новаки співають відповідні до того пісеньки,

обряд підняття прапору,

обряд рою,

новацький привіт: Готуйсь!

Заняття проходять не в лаві, а в колі.

Новацький виховник відіграє провідну роль у вихованні дітей. Він сам готує і переводить сходини, сам планує програму занять, змаги, прогулянки і т.д. Новацтво має роль споживача, що йому дає виховник, те воно і сприймає. Тому виховник завжди має бути обачливим у своїх словах, діях, вчинках. Виховник є найпершим прикладом для новаків, які намагаються у всьому його копіювати.

Запитання:

Як називається виховник в новацтві?

Що таке новацький рій?

Які похвали та перестороги існують в новацтві?

Які є обов’язкові та виборні елементи сходин роя?

Література:

Правильник УПН.

Книга братчика і сестрички.

Викладення матеріалу.

Варіант 1.

Методом “напруги умів” усі разом дають відповіді на питання:

Коли дитині добре, коли погано? Причина такого стану? Хто може допомогти?

Які бажання і потреби виникають у цьому віці? Як їх задовольнити?

На основі відповідей інструктор будує викладення матеріалу.

Варіант 2.

1. Поділ на 4 групи.

Завданнядля кожної групи окремо:

вік дитини 6-11 років.

а) Схематично зобразити емоції дитини, якій добре. Вказати причини такого стану. Як дитина проявляє себе в такому випадку?

б) Схематично зобразити емоції дитини, якій погано. Вказати причини такого стану. Як дитина проявляє себе в такому випадку?

в) Вказати, які бажання, потреби виникають у дитини цього віку. Хто в цьому може допомогти? Які шляхи реалізації?

г) Вказати, що дитина може досягти в цьому віці? Хто в цьому може допомогти? Які шляхи реалізації?

2. Кожна група презентує свою відповідь.

3. Інструктор систематизує відповіді, на їх основі будує викладення матеріалу.

По ходу викладення використовуються схеми і таблиці, як наочність.

Немає коментарів: