Новацький рій його устрій, традиції. Роль новацького виховника.
Уклала пл.сен-ка Юля Жданович
Рій — це основна виховна одиниця УПН. Складається з 6-10 членів. Рої є хлоп’ячі та дівочі. Якщо немає відповідної кількості дітей, допускається створення перехідного мішаного за статтю рою. Рій очолює ройовий — новак, який допомогає виховнику в праці роя. Ройового напочатку призначає виховник, а потім новаки самі обирають ройовим новака, який має найкращі провідні якості, або найбільше відзначився за період між виборами. Переобирають ройового приблизно щопівроку.
2, 3, або 4 рої складають гніздо, воно має своє порядкове число.
Кожний рій має свою назву — символ. Це може бути назва рослини чи тварини або взята з уявного світу, але обов’язково пов’язана з назвою гнізда. Напр., гніздо “Чарівний ліс” складається з роїв “Зайці”, “Білочки”, “Соловейки”. Гніздо є самостійною устроєвою одиницею.
Кожний рій має своє знамено і тотем.
Ройове знамено — це жовтий прапорець із зеленим символом рою у формі рівнобедреного трикутнка з основою
Ройовий тотем — це зображення символу роя, прикріплене до палиці у вурхній її частині. Висота палиці така, щоб весь тотем мав висоту
Виховник/виховниця в новацтві називається братчиком/сестричкою. Це є не лише традиційна назва, вона підкріплюється умовами психічного розвитку дитини. Оскільки в цьому віці авторитет батьків слабне, а пріорітету набувають однолітки або старші брат чи сестра. Назва “братчик” чи “сестричка” ідентифікуються з братом чи сестрою, старшими за віком і здатними завжди вислухати, зрозуміти, порадити, допомогти.
Виховник, який опікується гніздом, називається гніздовим.
Основною формою занять в новацтві є сходини, які відбуваються щотижня протягом 60-90 хв, в залежності від віку новаків.
Під час сходин роя кожний новак/новачка має нагоду здобути знання та вміння, які плекають та розвивають риси характеру, з’ясовані в Новацькому Законі та Новацькій Обіцянці. Оскількі вони є ніби дороговказами для новацтва і відповідають на питання: яким новак має бути? Новак — людина, яка любить Бога і Украну, слухає батьків і виховників, дотримується правил у грі, робить добрі вчинки, намагається бути щораз кращим.
Метою сходин є виконання новацької програми (новацькі проби та вмілості). Всі сходини повинні бути пронизані однією темою. Тема може бути із світу казки, природи, історії і т.д. Вона обов’язково повинна пов’зуватись з метою. (Див. додаток 1)
Сходини роя складаються з багатьох елементів. Усі вони пов’язані з метою і темою. При плануванні сходин братчик/сестричка вибирає якнайбільше елементів та створює якнайбагатшу та найрізноманітнішу програму. Головними елементами сходин є гра і розповідь. Другорядними — обряд роя та пісня. Ці елементи є обов’язковими на сходинах. Елементи, з яких можна вибрати по кілька до кожних сходин — це: майстрування, малювання, самодіяльна гра, новацький танок, спостереження та новацька розмова. (Див. додаток 2)
В новацтві існують похвали і перестороги, але вони мають восновному усну форму. Кожна з них вписується до книги роя. Гарні вчинки новаків можуть бути відзначені такими похвалами:
- Усна похвала виховника в присутності роя.
- Усна похвала гніздового в присутності гнізда.
- Письмова похвала крайового коменданта новацтва.
Перестороги виховників є засобом боротьби з проявами неслухняності та поганої поведінки новаків. Якщо принаймні три перестороги виховника і три перестороги гніздового не принесуть успіху, то, за попереднім порозумінням з батьками, новака можна усунути з частини. Хоча потім цей новак наново може бути прийнятий без втрати попередньо набутого новацького ступеня. Виховник повідомляє гніздового про кожну пересторогу, надану ним, а гніздовий про кожну надану ним пересторогу повідомляє батьків новака і станичного референта УПН.
В новацтві існують такі традиції як:
обряд відкриття і закриття дня,
молитва перед їжею і після, перед сном,
якщо на таборі юнаки “дякую” і “смачного” просто промовляють, то новаки співають відповідні до того пісеньки,
обряд підняття прапору,
обряд рою,
новацький привіт: Готуйсь!
Заняття проходять не в лаві, а в колі.
Новацький виховник відіграє провідну роль у вихованні дітей. Він сам готує і переводить сходини, сам планує програму занять, змаги, прогулянки і т.д. Новацтво має роль споживача, що йому дає виховник, те воно і сприймає. Тому виховник завжди має бути обачливим у своїх словах, діях, вчинках. Виховник є найпершим прикладом для новаків, які намагаються у всьому його копіювати.
Запитання:
Як називається виховник в новацтві?
Що таке новацький рій?
Які похвали та перестороги існують в новацтві?
Які є обов’язкові та виборні елементи сходин роя?
Література:
Правильник УПН.
Книга братчика і сестрички.
Викладення матеріалу.
Варіант 1.
Методом “напруги умів” усі разом дають відповіді на питання:
Коли дитині добре, коли погано? Причина такого стану? Хто може допомогти?
Які бажання і потреби виникають у цьому віці? Як їх задовольнити?
На основі відповідей інструктор будує викладення матеріалу.
Варіант 2.
1. Поділ на 4 групи.
Завданнядля кожної групи окремо:
вік дитини 6-11 років.
а) Схематично зобразити емоції дитини, якій добре. Вказати причини такого стану. Як дитина проявляє себе в такому випадку?
б) Схематично зобразити емоції дитини, якій погано. Вказати причини такого стану. Як дитина проявляє себе в такому випадку?
в) Вказати, які бажання, потреби виникають у дитини цього віку. Хто в цьому може допомогти? Які шляхи реалізації?
г) Вказати, що дитина може досягти в цьому віці? Хто в цьому може допомогти? Які шляхи реалізації?
2. Кожна група презентує свою відповідь.
3. Інструктор систематизує відповіді, на їх основі будує викладення матеріалу.
По ходу викладення використовуються схеми і таблиці, як наочність.
Немає коментарів:
Дописати коментар