Уклав пл. сен. Володимир Скоробський “ДК”
Релігійне та національне виховання
“Виховання, коли воно хоче щастя людині, повинно виховувати її не для щастя”
Перша абсолютна вартість для пластуна є Бог, друга Україна. Це чітко закладено в пластовій Присязі. Виховання у релігійному та національному дусі можуть бути здійснені через виховання молоді: морально-релігійне, національно-патріотичне, інтелектуальне і фізичне.
Відповідно до цього і мусить бути побудована система педагогіки в Пласті. Але не треба забувати, що педагогічний процес – єдиний, що всі названі вище види виховання органічно поєднані між собою, жоден із них не треба уявляти без іншого.
Виховник повинен чітко усвідомлювати мету Пласту і користуватися засобами для сприяння розвиткові особистости згідно з пластовими принципами і вартостями через самовиховання.
Для юнака мета пласту на першому етапі реалізується через авторитет виховника. Юнакові необхідно отримувати позитивні емоції в гурті ровесників у якому він поступово самореалізує свої здібності та здобуває знання, вміння, повагу, визнання серед своїх ровесників.
Отже перед виховником стоїть важливе й відповідальне завдання допомогти юнакові, юначці спрямувати у правильному руслі самовиховний процес особи в гурті ровесників і гуртка як організаційної клітини Пласту.
Тут ми розглянемо три основні прикмети ПЛАСТОВОГО ЖИТТЄВОГО СТИЛЮ:
ІДЕАЛІЗМ - це віра в Бога, любов до Бога і ближнього, віра в іраціональну суть нації її історичне призначення, її змагання, він вчить любови до своєї національної спільноти.
Для чого потрібно плекати ідеалізм?(робота групи, мозковий штурм, інструктор записує думки групи)
Ідеалізм потрібен для того щоб особа могла стреміти до високої мети. Він єсвоєрідним стрижнем на взірець хребта людини на якому утримуються всі життєвоважливі частини тіла. Для цього потрібна віра, як доброчинність (добро чинити), що не є даром від народження, а здобувається зусиллями й підтримує на цьому шляху особистість для служіння своїй спільноті на відміну від земних устремлінь людини-егоїста.
СВІТОГЛЯД - це порядок дій і думок, суспільний глузд який вчить пластуна-громадянина відчувати свою приналежність до спільноти, відчуття свого місця в громаді й обов’язку працювати для неї, ставити суспільство понад особисті чи групові інтереси бути корисним і готовим для цього.
Чим різняться світогляд матеріялістичний від ідеялістичного? (знову інструктор проводить мозковий штурм із групою)
Ідеалістичний світогляд за основу буття визнає Абсолютний Дух як першу причину й найвищу мету всього існуючого. Християнський світогляд будується на засадах віри у Всемогутнього й Всеблагого Бога Творця й Промислителя.
Характерною ознакою ідеалістичного світогляду є віра в безсмертність душі.
Матеріялістичний світогляд стоїть на тому, що існує лише матерія; що психічні процеси є рух або властивість високоорганізованої матерії, що всяке психічне життя припиняється зі смертю тіла.
І традиції нашого народу, і сучасні світові події доводять, що єдиним правильним шляхом у вихованні нашої молоді є вироблення в неї ідеялістичного світогляду на релігійній основі. Тільки на такій основі людина може дати відповідь на питання, що стосуються не лише окремих явищ природи й суспільного життя, а й на питання про буття в цілому.
ХАРАКТЕР допомагає в житті реалізувати ідеалізм і суспільний глузд, виробляє громадську чи національну гідність і гордість, допомагає не схилятись у покорі перед сильнішими, багатшими чи просто щасливішими націями.
Як мета Пласту реалізується в пластовій самовиховній методі ?
В ІДЕЙНІЙ ПЛОЩИНІ:
накладанням на юнака певних зобов’язань, що спираються на виробленні його особистости і вимоги правдомовности (чести)
ставимо вимогу роблення щоденного доброго діла (вияв любови до ближнього)
В ТЕХНІЧНІЙ ПЛОЩИНІ:
Елемент гри
Елемент праці (воля)
В УСТРОЄВІІЙ ПЛОЩИНІ:
Пластовий гурток ( основна виховна клітина формування особистости в Пласті)
Пластовий курінь
Пластовий однострій і форма (зовнішне відображення визнання спільнотою заслуг особистости перед нею)
4-та ПЛОЩИНА(об’єднуюча):
пластова романтика (емоції, переживання, вольовий вияв, праця)
пластова спільнота пов’язаність із нею особистого, виховання себе й інших, інші себе й нас (спільність цілей і зацікавлень)
ЗАСОБАМИ :
життя серед природи (мандрівки, табори)
ігри, гутірки, програми
сходини, зустрічі, збірки
Отже перед нами стоять питання:
Для чого потрібне національне виховання? (відбувається мозковий штурм, інструктор записує маркером на великому аркуші паперу думки групи)
Для чого потрібне релігійне виховання? (так само інструктор продовжує записи думок.)
Для зручности аркуш паперу варто розділити надвоє по вертикалі для кожного запитання. По тому проводимо горизонтальну лінію і під нею записуємо відповідні думки які співпадають з пластовим розумінням)
Інструктор підсумовуючи думки показує як на ці запитання відповідає Пласт і записує це на аркуші.
Виховання національне і релігійне потрібне для:
розвитку особистости
розвитку характеру (воля, стійкість)
поменшання конфлікту поколінь (тяглість традицій, звичаїв)
плекання розмовної української мови
задоволення життєвої мети (реалізація вчення Ісуса Христа ширення Добра, Краси, Любови, здобуття Царства Небесного)
Національне виховання здійснюється в Пласті через:
регулярні зустрічі (сходини, збірки, теренові ігри, святківання національних свят Героїв Крут, Базару, Листопадовий зрив та інш.)
вимоги здачі пластових проб (етапів)
іспити вмілостей
звітування з діяльности (книговедення, ділова українська мова, аналіз і оцінка )
таборування
однострій
Релігійне виховання здійснюється в Пласті через:
виховання в релігійному дусі “релігійности годі навчити нею можна тільки заразити” Бі-Пі
щонедільні відвідини Служби Божої (реалізація обов’язку вірности Богові)
здачі вмілостей, написання проектів релігійного змісту (співпраця з церковними громадами)
навчанні релігії при церковних (недільних) школах (формування ідеялістичного світогляду)
життя серед природи, споглядання Божого творіння (гутірки, ватри на релігійну тематику, таборові молитви ранішні, вечірні, польові Служби Божі)
релігійні святкування: Різдвяна свічечка, Вифлиємський вогник, свято св.Миколая, свято патрона Пласту Юрія Переможця та ін..
Пласт не вчить релігії, він вимагає релігійности від своїх членів.
Треба показати юнакові, що пластові закони й мораль християнська, культура – це християнська культура, світогляд – це християнський світогляд.
Запитання:
Що ми розуміємо під прикметами Пластового життєвого стилю?
Якими засобами здійснюємо національне та релігійне виховання в Пласті?
Для чого потрібно плекати в юнацтві ідеалістичний світогляд?
Використана література:
О.Тисовський, ”Життя в Пласті”, Нью-Йорк – Торонто, 1969;
”Посібник зв’язкового”, Торонто – Нью-Йорк, 1970;
”Виховний ідеал” проф.Григорій Ващенко, “ Полтавський вісник”, 1994;
”Пластовий індивідуалізм”, скавтмастер Яро Гладкий, “Молоде життя”, 1948.
Немає коментарів:
Дописати коментар