18 грудня 2008 р.

Командна взаємодія

Володимир Скоробський бізнес-тренер компанії KIY
Тренінґ командної взаємодії.
«Згідно опитування менеджерів вищої ланки 150 -ти компаній США, перше місце серед ключових умінь вищого керівництва посідає, командна взаємодія. Другий та третій рядок у рейтинзі посідає стратегічне мислення і лідерство».
Ольга Васильченко Суспільно-політичний та діловий щотижневик «Коментарии»
Сьогодні на ринку тренінґових послуг одними з найпопулярніших є тренінґи з командоутворення (team building). Доволі часто керівництво компаній очікує від них «чуда» - за кілька днів сформувати команду. Такі очікування, природно, виправдовуються, але не завжди. Яким же чином зробити тренінґи з тім-білдінґа реальним інструментом командоутворення?
Коли необхідно спеціально згуртовувати команду?
Фахівці зазначають, що тренінґи з тім-білдінґа необхідно проводити, коли в організації виявлено одну чи кілька ознак зниження ефективності її діяльності. Зокрема:
• Коли відбувається дублювання функцій у роботі різних фахівців чи відділів, а певні процеси не виконуються взагалі, оскільки не врегульовано обов’язки працівників.
• Коли в колективі спостерігається підвищена конфліктність, порушення внутрішньої комунікації (наприклад, відсутність «зворотного зв’язку» між керівником і підлеглим), конфлікт між різними підрозділами («виробництво—продаж» тощо).
• Не врегульовані рольові функції в команді, наприклад є два лідери і жодного виконавця
Загалом, ситуація, коли колектив у критичних ситуаціях не працює, свідчить про те, що в компанії не налагоджено бізнес-процеси, і починати треба саме з їхньої оптимізації та налагодження зв’язку між бізнес-процесами та фахівцями, які їх виконують. В той же час, оптимізуючи виробничі процеси, важливо також налагодити взаємодію між людьми.
Цілі та умови ефективності тренінґа командоутворення
Щоб результат тренінґа виправдовував очікування і вкладені кошти вашої компанії, необхідно усвідомити його мету - швидке об'єднання учасників в єдину злагоджену команду для ефективного вирішення поставлених завдань.
В очікуванні злагодженої команди після тренінґа командної взаємодії не варто перекладати відповідальність за результат тренінґа тільки на компанію - провайдера послуг. Експерти підкреслюють, що успіх тренінґа з тім-білдінґа значною мірою залежить від того, як підготувалися до тренінґа в компанії-замовника, а саме від того, чи провадилася паралельно до тренінгу робота по налагодженню бізнес процесів. Розраховувати на хороший результат, якщо головним завданням тренінґа вважається врегулювання неформальних стосунків не варто. Практика свідчить, що здебільшого після повернення на роботу колишні проблеми також повертаються, якщо в компанії немає підґрунтя для реалізації командної роботи – а саме не налагоджено бізнес-процеси.
Особливості тренінгу ефективної командної взаємодії в реальних умовах.
Для досягнення мети тренінгу - об'єднання учасників в єдину злагоджену команду, спеціально моделюється екстремальна ситуація, що дозволяє випробувати різні моделі поведінки і взаємодії з іншими людьми та здобути навички командної роботи. Також, участь в такому тренінзі надає можливість стати школою особистого зростання, краще пізнати себе й інших людей, відчути свої сильні і слабкі сторони та вийти за межі своєї "зони комфорту"
В залежності від бажання замовника тренінґ може бути проведено в реальних умовах в горах, на островах, в пустелі чи в лісі. Для проведення тренінґа обираються безлюдні місця та організовується наметовий табір. Учасники отримують практичні знання та навички командної взаємодії в екстремальних умовах які можуть застосувати в бізнесі.
Екстремальна ситуація, як і динаміка ринкової ситуації, вимагає швидкого реагування - «мить можливості» може існувати недовго. Команда має бути готовою до такої роботи. Така готовність формується в результаті передачі команді бачення проблем лідером та командного розв’язання цих проблем.
Загалом, тренінг командної взаємодії є водночас захоплюючою грою, учасники якої можуть повеселитись і розслабитись, одержуючи задоволення від самого процесу великої гри та навчальною програмою, що дозволяє випробувати різні моделі поведінки і взаємодії з іншими людьми.
Командна дія
Командна робота на тренінзі відбувається в режимі «мозкового штурму», «розмовних кіл». Основні принципи «мозкового штурму» та «розмовних кіл» як методу: в центр кола ставиться проблема, чи завдання навколо якого і збираються ідеї, приймаються будь-які ідеї, критикувати навіть «безглузді» ідеї не дозволено, учасники повинні намагатися комбінувати чи вдосконалювати ідеї, запропоновані іншими. Така техніка суперечить зрозумілому прагненню учасників до індивідуального позиціювання, а кількість «безглуздих» ідей може суттєво ускладнити поточну роботу. Лідер, виступаючи в ролі фасилітатора, готує команду до такого режиму роботи й спрямовує її в потрібне русло.
Для того, щоб учасники могли домовитись швидко та ефективно прийняти єдиний правильний план дій команди, їх знайомлять з техніками ефективної командної роботи: «розмовне коло», техніки вирішення конфліктних ситуацій та виходу зі стресового стану, техніки обрання плану дій «за принципом трьох».
Стимулюючи свою команду до діалогу лідер під час тренінґа має, навчати людей взаємодіяти, розподіляти ролі поміж членами команди. Тому лідера ми вчимо користуватися колективним розумом, внаслідок чого ціле стає більшим, ніж просто сума частин.
Головний принцип тренінґа: «Ніхто не зайвий!»
Усі завдання, які доведеться виконувати учасникам тренінґа, потребують тісної взаємодії за принципом «ніхто не зайвий». «Виживання» можливе лише в команді. Поодинці успішно виконати завдання тренінґа «вижити команді» неможливе, саме тому людям доводиться вчитися довіряти одне одному, зважати на думку інших, спільно виробляти тактику, стратегію виживання команди, план порятунку тощо. Адже неможливо одній людині володіти всіма навичками та знаннями. Тому навчання на тренінзі проходить у кількох невеликих групах «вузької спеціалізації». Потім ці знання приносяться кожним учасником до своїх команд. Таким чином тренінґ вчить розподіляти ролі в команді, налагоджувати процес прийняття групових рішень, спільного планування.
Учасники тренінґа самі обирають стратегію та тактику своєї команди від плану «порятунку», розподілу ролей, завдань та їх реалізації. Способи вирішення завдань учасниками тренінґа часто є віддзеркаленням їхніх робочих стосунків. Часто, виявляються приховані чи не помічені раніше особистісні риси кожного з «гравців» команди. Але на тренінзі в наближено екстремальних умовах не можливо приховати свою справжність. Всі учасники стають один для одного відкритими, наче на долоні, незалежно від ієрархічної службової драбини.
Шукайте лідерів
Роль лідера в житті дуже важлива: він формує основні принципи взаємодії, задає настрій, впливає на командний дух. Здебільшого саме від лідера на тренінзі залежить, наскільки правильно обрано тактика «виживання» команди та сама робота команди. Щоб справитися з цим усім, ефективний лідер має водночас виконувати щонайменше три ролі: аналітика, стратега, будівничого.
Аналітик. Усім успішним керівникам властиво розуміння галузевого ринку й моделі власного бізнесу. Це потребує і аналітичних здібностей, і навичок роботи з великим масивом інформації. Лідер має сформувати бачення й «уловити» в потоках інформації нові можливості й ймовірні загрози.
Стратег. Не менш важливо бачити майбутнє свого порятунку й опанувати мистецтво переконувати членів команди в правильності свого бачення, нарешті, вміти чи навчитися діяти відповідно до власних слів. Команда, що довіряє керівникові, стане групою послідовників і прибічників. Адже оперативне управління й вирішення стратегічних завдань потребують командного духу, а не лише спільних дій. Щоб створити команду, успішні керівники приділяють увагу і формальним, і неформальним взаємодіям між членами свого колективу, стежать за відповідністю своїх слів і справ. Якщо вчинки керівника суперечать його заявам, командний дух випаровується. Найгірше те, що це виявляється не відразу, хоча зрештою обов’язково відбудеться.
Будівничий. Людей мало надихнути, їх ще потрібно організувати. Організаційні функції, структури і процеси мають бути орієнтовані на найкращу реалізацію стратегічного задуму. Розроблення й створення системи управління командою — функції будівника. Завдання лідера — стежити за ефективністю командної роботи. Треба вибудувати тактику виживання команди, стратегію — план «порятунку» в змодельованій аварійній ситуації, розподілити функції поміж членами команди. У лідера є ролі, котрі йому необхідно опанувати: контролер, модератор, арбітр і просто трудівник. Від того, наскільки ефективно лідер виконує всі ці ролі, великою мірою залежатиме успіх командної роботи.
Отже, що отримує компанія від тренінгу командної взаємодії?
Керівництву компанії-замовника як і його працівникам потрібно усвідомити, що тренінґ командної взаємодії не зможе зробити «чудо» та сформувати з роз’єднаного колективу команду за три доби, але він вкаже напрямки до розуміння того, що об’єднує людей і що допоможе їм стати командою. Учасники краще зрозуміють , що є причиною їхньої роз’єднаності і як це можна подолати. А чи прагнутимуть вони досягнути цього в своїй компанії, багато в чому залежатиме від них самих та керівництва компанії-замовника.
Загалом, створення ефективної команди в бізнесі — є викликом для керівника і водночас вершиною майстерності управління. Зусилля, витрачені на створення команди дають позитивні наслідки: команда легше і швидше досягає успіху та стає здатною вирішувати завдання в критичних ситуаціях швидко та ефективно!
Джерело:http://www.eventportal.com.ua/forum.phtml?topicID=4454

1 коментар:

Анонім сказав...

гарний початок